Přehled činnosti vedení obce za říjen 2020
Říjen byl měsícem nejen voleb, ale i celé řady dalších aktivit, které se v obci odehrály. Nebylo toho málo, vybírám ty nejpodstatnější.

1. Na začátku měsíce října proběhly volby do Zastupitelstva Středočeského kraje, v naší obci nebyly při volbách žádné problémy, všichni respektovali přísná hygienická pravidla. Poděkování patří všem členům okrskové volební komise, ve složení Alena Navrátilová (předsedkyně), Miloš Kammermayer (místopředseda), Věra Dobrevová (zapisovatelka), Zdeňka Kubištová, Vlasta Kammermayerová, Eva Kondelíková (členky), kteří se i přes složitou dobu nezalekli a v komisi zasedli. Díky také všem voličům, kterým není lhostejný osud našeho kraje a přišli rozhodnout o jeho budoucnosti.
2. V průběhu měsíce jsme se sešli se dvěma uchazeči na opakovaně vypsané pracovní místo technického pracovníka obce. Na druhou výzvu jsme naštěstí zaznamenali tento, byť nevelký, zájem, na první výzvu z léta se žádný zájemce totiž vůbec nepřihlásil. Obecně je problém tato pracovní místa obsazovat (problém s tím mají i jiné obce), platové podmínky stanovené platovou vyhláškou jsou poměrně tristní a obec tak není úplně lákavým zaměstnavatelem. Z obou uchazečů zvítězil pan Martin Kejla z Odoleny Vody, který od 1. 11. na pracovní místo nastoupil. Z naší strany je s ním velká spokojenost a budeme se maximálně snažit mu vytvořit takové podmínky, aby u nás v obci vydržel co nejdéle. Za pár týdnů se mu podařilo realizovat řadu úkolů, které nebylo možné v dřívějších měsících vůbec dělat (zejména proto, že pan Holúbek na to bohužel nestačil nebo neměl kompetenci).
3. Po několika měsících příprav a jednání se nám podařilo najít shodu s nájemníky a u všech obecních bytů došlo k navýšení nájmů (poslední zvýšení proběhlo v roce 2015, u několika bytů ale jen o symbolickou částku a situace byla nespravedlivá a nefér, nájemné by mělo být vybíráno v obvyklých cenách a u všech nájemníků zvyšováno stejně proporčně). U těch, kteří mají ve smlouvě inflační doložku došlo o zvýšení nájmu o míru inflace, u ostatních byl zpracován znalecký posudek k určení ceny nájemného v místě a čase obvyklé. Nájmy u těchto bytů pak byly zvýšeny na cenu nájemného určenou tímto znaleckým posudkem.
Nikdy předtím navíc nebyly řešeny zahrady, které jednotliví nájemníci užívají po celou dobu zdarma, ačkoliv tyto pozemky nejsou součástí ani příslušenstvím nájmu bytu. Výměry pozemků byly vyměřeny geodetem a byl zpracován znalecký posudek na určení obvyklé ceny nájemného za tyto pozemky. S jednotlivými zájemci z řad nájemníků budou následně uzavřeny nájemní smlouvy na tyto zahrady, jedna zahrada (o výměře cca 300 m2) zůstává nepronajatá a je k dispozici případnému zájemci z řad veřejnosti. Obec během podzimu také zajistí výstavbu oplocení poloviny pozemku u bytového domu č. p. 117, aby zahrady bylo možné řádně a civilizovaně užívat. Vyklizena byla také garáž u bytového domu, která bude nyní využívána obcí pro uskladnění posypového materiálu a dalších věcí. Dřevník, který stojí opodál, bude vyklizen a bude pronajat zájemci z řad nájemníků bytového domu.
Tímto krokem došlo k narovnání majetkových záležitostí, kdy nemovitosti obce byly užívány zdarma bez jakékoliv právní úpravy a bohužel to v minulosti nikdo řešit nechtěl. V této souvislosti pokračujeme s řešením zaplocené obecní komunikace v lokalitě Ke Studánce a U Lesa (na to jsme upozorňovali bývalé vedení obce už v roce 2015 a řešit to odmítli) a v příštím roce budeme pokračovat s dalšími problematickými pozemky obce, které jsou užívány v rozporu s právem.
V tomto ohledu chci v příštím roce předložit zastupitelstvu ke schválení jasná pravidla pro prodeje, směny a nájmy pozemků v majetku obce a pro zřizování věcných břemen na pozemcích ve vlastnictví obce, bohužel, ani tento materiál tu v minulosti nikdy nevznikl a věci se neřeší komplexně.
4. V závěru října proběhla dílčí kontrola hospodaření obce ze strany auditního oddělení Krajského úřadu Středočeského kraje. Po několika hodinách bylo konstatováno, že hospodaření obce je bez závažných závad a v pořádku. Jediné upozornění zaznělo na postup při zaúčtování nabytých nebo zcizených pozemků, kdy účetní obce tyto účtuje ke dni vyhotovení vyrozumění o provedení vkladu do katastru nemovitostí. Názor auditu je, že by o těchto pozemcích mělo být účtováno ke dni právních účinků tohoto vkladu. Tento názor jsme přijali a na listopadovém zasedání zastupitelstva obce jsme v tomto znění přijali nápravné opatření, paní účetní provede přeúčtování tak, aby data korespondovala (jde o dva účetní případy).
5. I v průběhu října probíhá rekonstrukce povrchu komunikace Za Zámkem a Strmá, položeny byly obrubníky, vydlážděny parkovací plochy, vyhledány uzávěry vodovodních přípojek, hydranty, revizní šachty, vybudováno bylo vsakovací místo a upraveny vjezdy. Sanována byla místa, kde nebyl povrch původní komunikace řádně zpevněn, případně kde došlo k lokálním propadům po deštích. Tato místa se bagrovala a hutnila novým štěrkem. Přípravné práce byly dokončeny v první polovině listopadu a v druhé polovině proběhne asfaltování povrchů (cca 4 - 5 dnů), které proběhne ve dvou fázích, každá po jedné vrstvě asfaltu.
Touto rekonstrukcí plníme slib oprav silnic (vytkli jsme si opravit alespoň jeden úsek ročně). V roce 2021 bude opravena část ulice Ke Křížku, kde nebylo letos možné vybudovat nový povrch, protože je zde nefunkční dešťová kanalizace. Ta bude opravena a dotažena přes ulici Hlavní dále do centra obce, kde se napojí na stávající vpusť a stoku. V rámci této akce bude vybudován nový chodník mezi ulicí Hlavní a dále podél ulice Hlavní do ulice U Obory, kde se napojí na nově budovaný chodník v rámci rekonstrukce ulice U Obory, která též podle našich plánů proběhne v příštím roce. Na tuto akci jsme požádali o dotaci u Ministerstva pro místní rozvoj, doufáme, že se nám podaří peníze získat (úspěšní jsme ve stejném programu byli i u ulice Strmá, ale rozhodnutí přišlo až po 1,5 roce, kdy už jsme měli rozpracovaný jiný způsob opravy) a část peněz nám dotace ušetří. V roce 2021 bychom také rádi zahájili práce na chodníku v ulici Baštecká (příprava projektové dokumentace v trochu jiném vedení trasy, než bylo v minulosti předloženo, aktuálně řešíme s krajskou správou silnic převod pozemků) a mělo by dojít k odstranění příčného prahu u horní zastávky a k adaptaci příčného prahu u školy (projektová dokumentace se aktuálně dokončuje).
6. Na konci října jsme s panem místostarostou a panem Potočným připravili prostor polní cesty směrem ke studánce k výsadbě stromů. Vytyčena podle krajinářského návrhu byla jednotlivá místa pro sázení, vykopány díry a připraveny na první listopadovou neděli. V tu jsme se sešli se spolupracovníky spolku Sázíme stromy a vysázeli celkem 15 ovocných stromů (třešně a jabloně, mix nových a starých odrůd, letních i zimních) a 10 keřů, které jsme dostali spolu s materiálem na výsadbu (kůly, pletivo) darem z tohoto spolku. Výsadba byla náročná kvůli deštivému počasí i svažitému terénu, ale vše se zvládlo a zhruba za 8 hodin jsme měli hotovo. V příštím roce bychom rádi pokračovali v tomto stromořadí na druhé straně směrem dále k lesu, uvidíme, zda se nám podaří sehnat další peníze.
7. Po domluvě se společností Zásilkovna jsme vyjednali umístění Z-Boxu této společnosti v naší obci, který umožňuje výdej zásilek z e-shopů a podobně a také jejich odesílání (podle posledních informací by tato funkcionalita měla být zprovozněna na počátku nového roku). Z-Box je umístěn před prodejnou potravin a je přístupný 24 hodin denně. Umístění je řešeno ve formě pronájmu obecního pozemku za symbolickou cenu (vzhledem k veřejnému zájmu).
8. Na schůzku jsem v říjnu pozval cestmistra krajské správy a údržby silnic ze střediska Dolínek. Řešili jsme stav krajské komunikace Hlavní (serpentiny), která se trhá a tím pádem jsou dešťové srážky sváděny do přilehlých zahrad, podobně jsou ve špatném stavu svodidla, v části komunikace úplně chybí příkop, stejně tak jsou pod komunikací dva propustky, které ústí do soukromých zahrad vedle silnice. Domluvili jsme se, že po celé délce bude obnoven příkop (bude provedeno na jaře), aby dešťové vody tekly do spodního propustku. U něj bude naprojektováno napojení na budovanou dešťovou kanalizaci z ulice Ke Křížku, aby vody netekly do zahrady. Horní propustek bude zaslepen, opraveny budou také svodidla do betonových patek, aby se nevyvracely.
Zaznamenal jsem několik stížností na stav krajské komunikace z důvodu staveb, které v obci probíhají. Dlouhodobě mám problém se stavbou na návsi, která byla v tomto rozsahu schválena už v roce 2017. Stavba je značně kontroverzní, na což jsme ještě jako opoziční zastupitelé v minulosti upozorňovali, ať už je to mohutnost výstavby či zásahy do veřejné zeleně na návsi. Stavbyvedoucí je opakovaně upozorňován na nutnost úklidu po stavební činnosti jak na návsi, tak i u horního výjezdu z pozemku. Po upozornění je proveden částečný úklid, ale poté se situace opakuje, tuto věc řešila i městská policie udělením pokuty. Jiné možnosti obec v tomto směru bohužel nemá. Jakmile skončí stavební činnost na návsi, budeme řešit také opravy této krajské komunikace v serpentinách, kde jsou vyježděná místa od stavební techniky. Podobný stav je v ulici Ke Studánce, kde také probíhá stavba, tato část komunikace bude investorem podle plánovací smlouvy vybudována celá znovu.
9. V říjnu došlo k instalaci sirény jednotného systému varování a vyrozumění obyvatelstva na budově obecního úřadu. Tato záležitost se řeší od roku 2016, vzhledem k tomu, že to dořešeno vůbec nebylo, zatlačili jsme v roce 2019 na Hasičský záchranný sbor ČR, který je vlastníkem sirény, aby provedli nápravu a sirénu instalovali co nejdříve. Věc se zdržela z důvodu jarní pandemie, instalace proto proběhla až na podzim. Zkouška sirén probíhá každou 1. středu v měsíci (aktuálně jsou tyto zkoušky v době nouzového stavu zrušeny), kdy se siréna rozezní nepřerušovaným tónem po dobu 140 vteřin. Na území České republiky se pro varování obyvatelstva při hrozící nebo nastalé mimořádné události používá pouze jediný varovný signál "Všeobecná výstraha". Tento signál je vyhlašován kolísavým tónem sirény po dobu 140 sekund a může zaznít až 3x za sebou v cca tříminutových intervalech.
10. Pokročili jsme s jednáním s městem Odolena Voda ve věci uzavření smlouvy o pohřebním místu. Každá obec, která není provozovatelem veřejného pohřebiště, má od roku 2017 povinnost mít uzavřenou smlouvu s obcí, která veřejné pohřebiště provozuje, o tom, že je této obci na tomto pohřebišti umožněno pohřbívat zesnulé. Bohužel žádná smlouva v minulosti podepsána nebyla, proto několik měsíců jednáme právě s Odolenou Vodou (kde řada občanů Břežan již je pohřbena) o uzavření této smlouvy. Aktuálně řešíme finanční příspěvek a počet pohřebních míst, snad dojdeme ke zdárnému výsledku.
12. Dne 19. října se sešla v novém složení školská rada naší základní školy. Projednala výroční zprávu školy, řešila on-line výuku a aktuální situaci ve školství v souvislosti s uzavřením škol a vyslechla také některé požadavky na nákup nového vybavení a drobných úprav tříd, z čehož vyplývá drobné navýšení příspěvku zřizovatele (obce) tak, aby tyto věci bylo možné realizovat v roce 2021. Podle všech informací a z vlastního pohledu mohu říci, že škola je personálně i funkčně plně stabilizovaná a personální změny z minulých měsíců se velmi pozitivně projevily.
13. Závěrem informace o odpadovém hospodářství. V roce 2021 pravděpodobně začne platit nový zákon o odpadech (aktuálně je projednáván v parlamentu), který výrazně zvyšuje poplatek za skládkování odpadů a také velmi omezuje likvidaci zbytků po recyklaci plastového odpadu (k dalšímu využití je vhodných zhruba 30 % plastů, 70 % obsahu sběrné nádoby recyklovat nelze), který se dnes částečně skládkuje, podle nového návrhu jej bude možné pouze tepelně využít (spálit ve spalovně). To vše přinese zvýšené náklady nejen na odvoz a likvidaci směsného odpadu, ale i na odvoz a likvidaci recyklovatelného odpadu. Budeme ještě s kolegy zastupiteli diskutovat tuto problematiku, ale chceme-li udržet systém likvidace odpadů v jisté rovnováze (aktuálně obec tento systém dotuje zhruba 400 000 Kč ročně), nezbývá, než přizpůsobit sazbu poplatku za svoz odpadu a jeho likvidaci aktuálním podmínkám. Domnívám se, že dotace obce do odpadového hospodářství by se neměla zvyšovat, jde o peníze, které lze využít smysluplněji jinde (investovat je do dlouhodobého majetku, ne je doslova vyhodit do odpadu).
Pokud jde o svoz biologicky rozložitelného odpadu, ten bych
i nadále rád ponechal jako bezplatný, ačkoliv i tato část odpadového
hospodářství je poměrně finančně náročná. V tomto roce došlo k výraznému
zlepšení, pokud jde o přístup občanů ke svozu bioodpadu, je ho přijatelné množství,
nádoby je možné zvednout a podobně, odvoz nadměrného množství bioodpadu si občané
zaplatí (tedy to, co mě trápilo loni, se napravilo a není důvod přistupovat k dalším
omezením celého systému). Poslední svoz bioodpadu proběhne 30. listopadu, v zimní
sezóně je všem každý den k dispozici kontejner na bioodpad, který je
umístěn na křižovatce ulic Akátová a Za Zámkem.
Přeji všem pevné zdraví
Martin Hakauf
starosta obce