Přehled činnosti vedení obce za červenec 2020
Milí Břežaňáci, naplnil se můj předpoklad z konce června, že tyto letní měsíce nebudou nudné. Na následujících stránkách najdete výběr toho nejpodstatnějšího, čemu jsme se v uplynulém měsíci s panem místostarostou věnovali.

1. V polovině července jsme vyhlásili výběrové řízení na stavební práce v souvislosti s rekonstrukcí ulic Za Zámkem, Strmá a část ulice Ke Křížku. Sešlo se nám celkem 6 nabídek, přičemž nejlevnější nabídku podala společnost COLAS CZ a to ve výši 3 328 094,01 Kč. Oproti původní rozpočtované ceně 4 255 785 Kč se nám podařilo cenu v rámci soutěže snížit o téměř 1 milion korun a to není vůbec špatné. Výběr zhotovitele schválilo zastupitelstvo obce a aktuálně probíhají přípravné práce na vytyčení sítí a následně během září samotná realizace. Všechny občany v těchto ulicích jsme oslovili ohledně řešení vjezdů a též jsme je informovali o tom, že během opravy bude omezen vjezd do těchto ulic. Přesný harmonogram budeme vědět v září a budeme o tom opět informovat. Aktuálně ještě řešíme několik přípojek kanalizace a vody, které je třeba udělat, toto musí každý stihnout do začátku prací, rozkopávat nový asfalt nebude poté možné. Stejně tak řešíme koordinaci prací na křižovatce Hlavní a Ke Křížku, kde je napojovací bod sítí pro výstavbu šesti domů vedle obecního úřadu. Práce na sebe musí navazovat, aby bylo možné po výkopu položit asfaltový povrch a zároveň, aby omezení byla co nejkratší.
2. Dobré zprávy přichází také při řešení ulice U Obory. Po několika peripetiích s dotčenými úřady by během 15 dnů mělo být vydáno stavební povolení na tuto rekonstrukci. Zde jsou odhadované náklady podstatně vyšší, zhruba 8 milionů korun, samotná stavba tak bude závislá na finančních prostředcích. Zatím nevíme, jak skončí letošní rozpočet z hlediska příjmů, které jsou ovlivněny nižším výběrem daní kvůli epidemiologické situaci.
3. Také jsme s policií řešili problematiku dopravního značení při výjezdu z místních komunikací na silnice III. třídy, které prochází obcí. V případě obytných zón platí, že při výjezdu z obytné zóny je povinnost dát přednost v jízdě. Tam, kde jsou značky označující konec obytné zóny těsně před křižovatkou se tak nic nemění. Horší je to v místech, kde je značka označující konec obytné zóny daleko před křižovatkou nebo v místech, kde obytná zóna není vůbec (např. výjezd od obecních bytovek na ulici Bašteckou). V těchto místech budou na pokyn policie instalovány dopravní značky P4 Dej přednost v jízdě! a P2 Hlavní pozemní komunikace. O náklady se podělíme společně s krajem, my zaplatíme značení na místních komunikacích, kraj uhradí značky na jeho silnicích.
4. Na konci července proběhlo veřejné zasedání zastupitelstva obce, které mělo za cíl zejména schválit stavební firmu na opravu ulic. Odsouhlasilo také pořízení změny č. 4 územního plánu obce, kterou řešíme plochu pro dostavbu školy tak, aby se nám nástavba na stávající budovu vešla do výškových parametrů. A v neposlední řadě také zastupitelstvo odsouhlasilo doplacení kupní ceny za pozemek v Odoleně Vodě, který jako sdružení obcí kupujeme pro výstavbu spolkové školy. Kvůli tomu, že se celé akce nakonec neúčastní obec Klíčany, byla špatně rozpočítána kupní cena v původní kupní smlouvě, kterou jsme schvalovali na jaře. Za Břežany zbývalo doplatit 18 225 Kč. Pozemek je již zakoupen a naše obec vlastní určenou část tohoto pozemku. S celým zápisem ze zasedání se můžete seznámit na webu obce.
5. Bohužel během července přišla také jedna smutná zpráva. V úterý 14.7. zemřel náš kolega, dlouholetý zaměstnanec obce, pan Augustín Holúbek. I přesto, že jsme se snažili kontaktovat několik jeho příbuzných na Slovensku, nikdo z nich neměl zájem cokoliv řešit, zařídili jsme proto všechny záležitosti a se zesnulým se rozloučíme po prázdninách na pietním shromáždění na obecním úřadě.
V této souvislosti aktuálně horečně sháníme nového technického pracovníka údržby obce. Inzerát je zveřejněn na webu, sociálních sítích, rozeslán i do vedlejších obcí. Věříme, že nabídka někoho zaujme, abychom mohli od září již plnohodnotně pracovat a opřít se do údržby zeleně a úklidu veřejných prostranství, která jsou bohužel vlivem událostí nyní trochu zanedbaná.
6. Na přelomu června a července vygradovala situace v naší škole natolik, že mi nezbývalo na to z pozice zřizovatele reagovat zveřejněným prohlášením (dostupné na webu obce). Během července někteří z aktérů podali výpovědi. V pondělí 17. 8. nás čeká druhé kolo konkurzu na ředitele školy, věřím, že od září bude situace ve škole již plně stabilizovaná a škola bude připravená se věnovat svému rozvoji, aby se v ní děti cítily dobře a rodiče byli spokojeni.
7. Ve spolupráci s panem Rudolfem Potočným jsme na polní cestě směrem do Čenkova vysázeli 7 vzrostlých javorů, kterými jsme doplnili neúplné stromořadí, které cestu lemuje. Polní cestu směrem na Předboj pro změnu zvelebil pan Ondřej Bačina, a to výsadbou několika desítek stromů. V úpravách a obnovách polních cest, které mají potenciál stát se místem pro procházky, budeme pokračovat i v budoucnu. Aktuálně je v řešení prodloužení polní cesty kolem studánky až do lesa. Jednám nyní s vlastníkem pozemků, zda bude souhlasit s prodejem pruhu jeho pole, kde by cesta vznikla. Nechal jsme také zpracovat krajinářský návrh výsadby stromořadí podél celé cesty. Pokud se nepodaří navázat spolupráci se spolkem Sázíme stromy, budeme výsadbu postupně realizovat svépomocí, ideálně za pomoci občanů obce v rámci komunitní akce.
8. Na začátku srpna v neděli 2. 8. naši obec postihl ve večerních hodinách přívalový déšť, který zatopil sklepy a stáje v dolní části obce. Také ulice Ke Kovárně a Zahradní byly pod vodou, na místě se vytvořila obrovská laguna, která jen stěží odtékala. Na místě zasahovaly až do ranních hodin celkem 4 hasičské jednotky z Dolínku, Líbeznic, Úžic a Klecan, kterým patří poděkování, s jejich pomocí se podařilo zprůchodnit ucpanou dešťovou kanalizaci a následně odčerpat vodu z komunikace i ze sklepů. Byl jsem na místě až do půl čtvrté ráno a hasiči z Dolínku stále po 6 hodinách čerpali vodu. Během noci jsem také kontroloval provoz čistírny odpadních vod, přes kterou se prohnala také záplavová vlna, technologie ale fungovala. Problém byl se splaškovou kanalizací, do které nesprávně natékala dešťová voda z komunikací, tak i cíleně ze zaplavené části obce, protože dešťová kanalizace nemohla tolik vody pobrat. Proto na nátoku do ČOV docházelo k přetékání splaškové vody mimo technologii. Poděkování v tomto ohledu patří panu Fiurymu z VaK Zápy, který zajistil čerpání z nátoku, aby nedocházelo k zahlcení technologie čistírny.
Velká voda také spláchla většinu nezpevněných komunikací v obci. V situaci, kdy v obci je většina komunikací jen se štěrkovým povrchem (někde i ten chybí), nelze takovému poškození zabránit. Komunikace, které na podzim čeká oprava, jsme v zásadě neřešili (nemá cenu na ně navážet další materiál, který se za měsíc bude opět odvážet pryč) a soustředíme se na ty zbývající. Oprava bude do doby, než se podaří povrchy všech silnici vyasfaltovat, vždy jen provizorní a pochopitelně podobně silný déšť opět způsobí paseku. Snažíme se ale, aby i provizorní oprava k něčemu byla, opravili jsme část ulice U Obory, kde došlo ke srovnání povrchu a jeho zhutnění, opravovat velké díry budeme také v ulici Vilová, kde je povrch poměrně pevný a umožňuje využít i nesypký materiál.
Přeji dětem hezký zbytek prázdnin a všem klidné léto
Martin Hakauf
starosta obce